Waarom inkleding?
Een verhaal of thema:
- prikkelt de fantasie en sluit aan bij de leefwereld van kinderen;
- maakt spelen leuker: kinderen gaan er sneller en enthousiaster in mee;
- zorgt voor originele ideeën en extra voldoening als leiding;
- geeft betekenis: je kan waarden meegeven zoals "samen sterk" of "iedereen is belangrijk";
- verbindt activiteiten tot één groter geheel via een rode draad in je kamp of werkjaar.
Hoe begin je aan een kampthema?
Themabepaling
Alles begint bij een sterk thema. Dat is de kapstok waaraan je alle inkleding en activiteiten ophangt.
Inspiratie nodig? Denk aan brainstormen met je leidingsgroep, laat je inspireren door films, boeken, actualiteit of gewoon… een zot idee! Laat je zeker niet misleiden door te denken dat iets niet haalbaar of onrealistisch is. Picasso zou zeggen: “Alles wat je je kan verbeelden, is echt!”
Verhaal en personages
De vijf W’s
Als je een verhaal opbouwt, denk dan steeds aan de vijf W’s + de belangrijke H!
Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?
Structuur van een eenvoudig verhaal
- Inleiding – Wie zijn de personages? Waar zijn we? Wat is er aan de hand?
- Intrige of motorisch moment - De bal gaat langzaamaan aan het rollen, er worden verwachtingen gecreëerd en de eerste gebeurtenissen vinden plaats.
- Climax – Alles loopt mis, er moet dringend ingegrepen worden!
- Catastrofe – Het hoogtepunt: chaos, actie, verwarring!
- Slot – Tijd voor een oplossing of afscheid, met een duidelijke afronding.
Vergeet de humor niet!
Humor maakt je verhaal luchtiger, leuker en toegankelijker voor iedereen. Enkele tips:
- Verrassende wendingen – Onvoorziene omstandigheden die niemand zag aankomen. Denk hierbij aan het vermoorde slachtoffer dat nog eventjes opstaat om een kussentje te nemen.
- Typische trekjes – Typische eigenschappen van personages die uitvergroot worden zoals een clown met veel te grote voeten.
- Onlogische combinaties – Onlogische zaken die we niet snel met elkaar associëren, zoals kerstman met een snorkel, waarom niet?
- Overdrijving – Buiten proporties werken en overdrijving werken altijd, een spiekbriefje zo groot als een kampvlag bijvoorbeeld.
- Voorspelbare herhaling – Een grap die telkens terugkomt en net daardoor werkt.
Overal inkleding
Hoe beter je inkleding doortrekt, hoe sterker je verhaal leeft. Denk aan:
- Een speciaal ontbijtje in thema (blauwe puree op Smurfenkamp).
- Elke ochtend wakker worden met een ander voetbalnummer op FC De Kampioenenkamp.
- Personages in aangepaste rollen, zoals boerenversies van Stratego-figuren.
Laat je fantasie los – alles kan!
Animatie…
… hoeft niet louter te bestaan uit toneeltjes spelen! Een verhaal of setting kan op veel meer manieren tot leven komen. Een poppenkast, een schimmenspel of zelfs een opera? Gebruik media (geluid, foto, film, muziek, brieven …) om sfeer te creëren. Laat je leden een moord oplossen waarbij ze enkel instructies via een krant krijgen, zonder je als leiding te verkleden. Ook dat is sfeer scheppen en inkleding!