a

Inkleding

Een KSA-activiteit is altijd leuk, maar een goed ingeklede activiteit is fantastisch! Door je leden mee te sleuren in een goed verhaal, worden simpele opdrachten plots epische uitdagingen. Een verhaal brengt afwisseling en zorgt voor een leuke variatie op bestaande aspecten van een spel.

23 juni 2025

Waarom inkleding?

Een verhaal of thema:

  • prikkelt de fantasie en sluit aan bij de leefwereld van kinderen;
  • maakt spelen leuker: kinderen gaan er sneller en enthousiaster in mee;
  • zorgt voor originele ideeën en extra voldoening als leiding;
  • geeft betekenis: je kan waarden meegeven zoals "samen sterk" of "iedereen is belangrijk";
  • verbindt activiteiten tot één groter geheel via een rode draad in je kamp of werkjaar.

Hoe begin je aan een kampthema?

Themabepaling

Alles begint bij een sterk thema. Dat is de kapstok waaraan je alle inkleding en activiteiten ophangt.

Inspiratie nodig? Denk aan brainstormen met je leidingsgroep, laat je inspireren door films, boeken, actualiteit of gewoon… een zot idee! Laat je zeker niet misleiden door te denken dat iets niet haalbaar of onrealistisch is. Picasso zou zeggen: “Alles wat je je kan verbeelden, is echt!”

Verhaal en personages

De vijf W’s

Als je een verhaal opbouwt, denk dan steeds aan de vijf W’s + de belangrijke H!

Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?

Structuur van een eenvoudig verhaal 

  1. Inleiding – Wie zijn de personages? Waar zijn we? Wat is er aan de hand?
  2. Intrige of motorisch moment - De bal gaat langzaamaan aan het rollen, er worden verwachtingen gecreëerd en de eerste gebeur­tenissen vinden plaats.
  3. Climax – Alles loopt mis, er moet dringend ingegrepen worden!
  4. Catastrofe – Het hoogtepunt: chaos, actie, verwarring!
  5. Slot – Tijd voor een oplossing of afscheid, met een duidelijke afronding.

Vergeet de humor niet!

Humor maakt je verhaal luchtiger, leuker en toegankelijker voor iedereen. Enkele tips:

  • Verrassende wendingen – Onvoorziene omstandigheden die nie­mand zag aankomen. Denk hierbij aan het vermoorde slachtof­fer dat nog eventjes opstaat om een kussentje te nemen.
  • Typische trekjes – Typische eigenschappen van personages die uitvergroot worden zoals een clown met veel te grote voeten.
  • Onlogische combinaties – Onlogische zaken die we niet snel met elkaar associëren, zoals kerstman met een snorkel, waarom niet?
  • Overdrijving – Buiten proporties werken en overdrij­ving werken altijd, een spiekbriefje zo groot als een kampvlag bijvoorbeeld.
  • Voorspelbare herhaling – Een grap die telkens terugkomt en net daardoor werkt.

Overal inkleding

Hoe beter je inkleding doortrekt, hoe sterker je verhaal leeft. Denk aan:

  • Een speciaal ontbijtje in thema (blauwe puree op Smurfenkamp).
  • Elke ochtend wakker worden met een ander voetbalnummer op FC De Kampioenenkamp.
  • Personages in aangepaste rollen, zoals boerenversies van Stratego-figuren.

Laat je fantasie los – alles kan!

Animatie…

… hoeft niet louter te bestaan uit toneeltjes spelen! Een verhaal of setting kan op veel meer manieren tot leven komen. Een poppen­kast, een schimmenspel of zelfs een opera? Gebruik media (geluid, foto, film, muziek, brieven …) om sfeer te creëren. Laat je leden een moord oplossen waarbij ze enkel instructies via een krant krijgen, zonder je als leiding te verkleden. Ook dat is sfeer scheppen en inkleding!

Foto Marijke Vanstapel
Marijke
KSA Limburg
marijke@ksa.be